Hem
Forum
Forumlista
Sök forum
Vad är nytt
Nya inlägg
Nya profilinlägg
Senaste aktivitet
Medlemmar
Aktuella besökare
Nya profilinlägg
Sök profilinlägg
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Meny
Logga in
Registrera
Hem
Forum
Elbilar
Elfordon - Allmänt
Easee Home Laddbox som operatör
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Svara på tråd
Posta utan konto!
Gäster kan både posta nya trådar och svar, inget konto behövs!
Registrera
Logga in
Meddelande
<p>[QUOTE="Christian, post: 133"]</p><p>Easee tillhandahåller boxen med ett API för "tredjeparter".</p><p></p><p>Operatören är en mellanhand som använder laddboxens API för att styra den. Ofta integrerat med andra tjänster. För att kunna styra din box smart behövs i praktiken en operatör.</p><p></p><p>Easee kan själva vara operatör - hur man väljer dem vet jag dock inte. Tibber är en operatör som vill tjäna pengar på att sälja el till dig (även om det inte är ett absolut krav att köpa el från dem).</p><p></p><p>Teknsikt sett är operatören en i mitt tycke onödig mellanhand, men det kanske finns andra aspekter som kan motivera deras existens. Kanske får man bättre integrationer? Jag ser dock en stor inlåsningseffekt som jag inte tror gagnar konsumenten på sikt.</p><p></p><p>De senaste dagarnas driftsstörningar hos Easee visar på jättestora sårbarheter i denhär arkitekturen och jag tror att man måste få till bättre, lokala, backuplösningar så att folk kan ladda sin bil även när "molnet" strular.</p><p>[/QUOTE]</p>
[QUOTE="Christian, post: 133"] Easee tillhandahåller boxen med ett API för "tredjeparter". Operatören är en mellanhand som använder laddboxens API för att styra den. Ofta integrerat med andra tjänster. För att kunna styra din box smart behövs i praktiken en operatör. Easee kan själva vara operatör - hur man väljer dem vet jag dock inte. Tibber är en operatör som vill tjäna pengar på att sälja el till dig (även om det inte är ett absolut krav att köpa el från dem). Teknsikt sett är operatören en i mitt tycke onödig mellanhand, men det kanske finns andra aspekter som kan motivera deras existens. Kanske får man bättre integrationer? Jag ser dock en stor inlåsningseffekt som jag inte tror gagnar konsumenten på sikt. De senaste dagarnas driftsstörningar hos Easee visar på jättestora sårbarheter i denhär arkitekturen och jag tror att man måste få till bättre, lokala, backuplösningar så att folk kan ladda sin bil även när "molnet" strular. [/QUOTE]
Förhandsvisning
Namn
Verifiering
Skriv namnet på högtiden vi firar vid sommarsolståndet i boxen nedanför. Ledtråd: man brukar dansa runt en stång.
Skicka svar
Hem
Forum
Elbilar
Elfordon - Allmänt
Easee Home Laddbox som operatör
Topp