Hem
Forum
Forumlista
Sök forum
Vad är nytt
Nya inlägg
Nya profilinlägg
Senaste aktivitet
Medlemmar
Aktuella besökare
Nya profilinlägg
Sök profilinlägg
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Meny
Logga in
Registrera
Hem
Forum
Elbilar
Audi
Ett år med e-tron (del 1)
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Svara på tråd
Posta utan konto!
Gäster kan både posta nya trådar och svar, inget konto behövs!
Registrera
Logga in
Meddelande
<p>[QUOTE="Fredrik Berntzon, post: 165, member: 42"]</p><p>Jag är en kverulantisk materialist med ett obetydligt i-landsproblem. Så, med det konstaterat vill jag berätta om min erfarenhet av ett år med Audi e-tron och förhoppningsvis bespara någon läsare en liknande upplevelse.</p><p></p><p>Jag har med åren kommit fram till en bruttolista med funktioner som jag har som skallkrav när jag väljer bil. Vi behöver inte gå igenom den listan här men moderna säkerhets- och stödsystem så som adaptiv farthållare, diverse nödbromssystem, körfältsassistans och skyltavläsning är de viktigaste tillsammans med en mobil-app med körjournal. Det senaste skallkravet, som minskade ner utbudet betydligt, var att det ska vara en ren elbil. Därmed var det ett faktum att jag skulle bli tvungen att överge Volvo efter fyra förmånsbilar i följd därifrån.</p><p></p><p>Efter diverse resonerande föll valet på Audi e-tron i tron (ordvits) att det rent av var ett steg upp kvalitetsmässigt från Volvo. Redan här börjar upplevelsen. Att bygga ihop en Audi är ingen lek. Visst kan du välja sätesvärme bak men då får du också välja interiörbelysning i tolv färger, ryggmassage i framstolarna och kylskåp i handskfacket. Ok, nu hittade jag bara på men ni förstår principen. Några veckor innan bilen kom annonserade Audi att man ändrat så att bilarna får utnyttja lite större andel av batteriet. 95 kWh batteri innebär inte att man kan nyttja 95 kWh för den som trodde det. Det kan ju tyckas att det låter som en mjukvaruuppdatering men icke sa Nicke. Jag som var bland de första att beställa bilen fick minsann nöja mig med någon mil mindre än övriga (den här milen hade gjort ganska mycket nytta, mer om det senare).</p><p></p><p>I samma veva gick Ionity (alltså laddstationerna som Tyskarna och några till bygger ut för att matcha Teslas superchargers) ut och presenterade sina priser. Priset som när jag beställde bilen låg på 80 kr för en full laddning sattes istället till 8,70 kr per kWh. En liten höjning på sisådär 800 % i mitt fall. Visst förstod jag att det inte kunde kosta 80 kr för en hel laddning för evigt men 800 % kändes inte helt rimligt eller särskilt respektfullt mot kunderna. Man kunde dock teckna ett abonnemang för drygt 2.000 kr per år och få ladda för ungefär motsvarande pris som Teslaägare får ladda på Superchargers. Jag kan tycka att om man köper en bil av Audi/VW/Porsche som är största part i Ionity så kunde ett abonnemang ingå men Audi hävdar naturligtvis att man inte har någon som helst rådighet över det.</p><p></p><p>Jaja, bara att teckna ett abonnemang då. Nja, inte riktigt. För att aktivera abonnemanget skulle man trycka på en knapp i Audi-appen men knappen fanns inte. Efter diverse runtbollningar hos Audis support blev jag ombedd att åka till en Audiåterförsäljare som så klart inte heller hittade knappen eftersom den inte fanns. Men han beställde istället ett laddkort som naturligtvis inte hann fram i tid till den första långresan. Så det blev 8,70 kr/kWh Skåne tur och retur. Fast inte överallt. Jag blev nämligen stående i Manntorp där bilen vägrade börja ladda. Med hjälp av Ionitys support lyckades vi tillslut få igång laddningen genom att stå och pressa laddhandtaget hårt mot bilens kontakt och så kunde Ionity fjärrstarta laddningen. Den fick vi gratis. Samma upplevelse har jag haft flera gånger sen vid laddning, tror dock att de tar betalt även för dessa numera. Audi har alltså misslyckats med att bygga ett ladduttag på en elbil. Ja…</p><p></p><p>Nåväl, nog gnällt om det. Nu till bilen. Vorsprung durch Technik. Eller? Det blir inte helt lätt att på ett pedagogiskt sätt beskriva alla brister utan att ni somnar innan ni kommit igenom hela texten, men ta ett break nu och häll upp en kopp kaffe. Jag utgår från att ni stackare som överväger e-tron är hyfsat bekanta med vad de olika funktionerna gör. Förlåt, är tänkta att göra.</p><p></p><p>Jag skulle vilja börja med säkerheten för den är för mig viktigast men jag måste smyga in appen först eftersom den var så obegripligt bedrövlig att det tog flera dagar innan jag slutade leta efter den riktiga Audi-appen och insåg att det faktiskt var den jag använde. Tänk er en ganska dåligt mobilanpassad websida. Efter lite skrollande och klickande så kan man hitta knappar för att låsa upp dörrarna, starta parkeringsvärmare och lite sånt. Tyvärr är det sällan som det händer så mycket om man trycker på dessa knappar men det finns en app i alla fall. Och hej, den har en körjournal. Men jag hittade aldrig hur man exporterar de resor man har gjort. Efter ett tag insåg jag att appen inte alls har en körjournal. Den har en anteckningsfunktion där man manuellt skriver upp mätarställning och mellan vilka platser man kört.</p><p></p><p>Detta ska då jämföras med Volvo on Call som automatiskt registrerar mätarställning och start- respektive slutadress för varje resa och där man busenkelt kan gå in när som helst och kategorisera respektive resa som privat eller tjänst och sen exportera en månad till t ex Excel. Och som dessutom faktiskt startar parkeringsvärmaren när man trycker på knappen. Och är en app och inte en illa mobilanpassad hemsida. Och har funnits med dessa funktioner i typ 10 år. Det här sätter ganska väl standarden för totalupplevelsen med e-tron, eller egentligen snarare Audi. De ligger ungefär ett decennium efter Volvo.</p><p></p><p>Appen har förresten en funktion som Volvo on Call saknar. Det är att den startas varje gång man startar bilen. Jättepraktiskt om mat t ex har ett Teams-möte i telefonen men vill sätta sig i bilen och fortsätta. Istället för att titta på någon tråkig presentation får man då njuta av en stor röd Audiblaffa på skärmen. Om Audi hade brytt sig bara det minsta lilla om hur kunderna faktiskt upplever deras produkter så hade de gått in på App-store och läst recensionerna på appen. Det är inte precis smickrande läsning för att uttrycka det milt.</p><p></p><p>Men nu har vi ju fortfarande inte kommit till själva bilen. Nej, men spänn fast er för nu åker vi. Systemfel parkeringshjälp, livsfarlig baklucka, idiotisk programmering av tändningen, fullständigt livsfarlig korsningsassistent, illa programmerad effektivitetsassistent, helt oanvändbar skyltavläsning (och därmed även adaptiv hastighetsassistent), filkörningsassistent på slumpgenerator, pre sense front tål inte regn, farthållaren tål inte regn, ingenjörsmiss på filbytesvarnare, exit warning systemfel, centrallås systemfel, infotainment…suck, Apple Carplay buggig integrering, dragkrok bara manuellt avtagbar, automatisk parkeringsbroms på slumpgenerator, växelväljare buggig, solskydd…suck, inga fästöglor för barnstolar, hela registret på felmeddelande vid lite sladdande, glapp i laddkontakten, bländad av instrumentbrädan och så vidare.</p><p>Diverse systemfel är helt enkelt vad det låter som. Intermittenta fel som man förväntas leva med.</p><p></p><p>Korsningsassistenten är tänkt att bromsa bilen om man kör ut i en korsning där det kommer en bil från sidan på kollisionskurs. Här har Audi kryddat det hela lite så ibland bromsar bilen t ex i en T-korsning när man ska smita ut <em>efter</em> en bil som passerat från höger, med konsekvensen att man blir stående i korsningen mitt i vägen för de bilar från vänster som man egentligen hade hunnit ur vägen för. Det är en inte helt angenäm situation som förare med barn bak till vänster i bilen. Fullständigt livsfarligt.</p><p></p><p>Skyltavläsning tänker man sig kanske är en funktion där bilen läser av trafikskyltar och presenterar för föraren i en display. Så var det i alla fall i mina senaste Volvo. Men här har Audi vägt in vad man själva tycker att det <em>borde</em> vara för hastighet på vägen. Det här gör att om man till exempel kör på E18 genom Stockholm så menar bilen att det är 110 medan det i själva verket är 80. Väljer man då att ha adaptiv hastighetsassistent aktiverad så blir även detta system livsfarligt. Det finns även andra detaljer i hastighetsassistenten som gör den livsfarlig, t ex att den i princip tvärbromsar om man ligger och kör på farthållare och kommer till en hastighetssänkning utan att ta någon som helst notis om hur trafiken i övrigt reagerar på den nya hastighetsbegränsningen.</p><p></p><p>Även om jag anser mig vara en erfaren och ganska kompetent bilförare så händer det att jag vinglar lite i körfältet om uppmärksamheten tillfälligt är någon annan stans. Då är det bra med en filkörningsassistent som hojtar till att det är dags att vakna eller rent av styr tillbaks bilen lite försiktigt. Men det har Audis variant aldrig gjort när jag har vinglat. Däremot varnar den ganska ofta när jag kör exakt mitt i körfältet. Det vore intressant att veta om det faktiskt finns någon sensor kopplad här eller om det bara är en slumpgenerator. Det har också hänt att systemet försökt styra bilen av vägen eller in i en refug. Praktiskt.</p><p></p><p>Parkeringsbromsen är en annan pryl som jag inte riktigt har listat ut om den går på slumpgenerator eller om det finns någon logik som styr den. En ganska enkel logik hade varit att om man lägger växelspaken i läge P så aktiveras den automatiska parkeringsbromsen. Jag tänker att P nog står för park så kopplingen känns inte helt långsökt. Men så är det i alla fall inte. Jag tycker mig ha hittat samband mellan att marken lutar och att parkeringsbromsen aktiveras men det är långt ifrån alltid. Det är i alla fall det jag väljer att gissa på och givet hur tillförlitliga alla andra funktioner är så är det fullt rimligt att min studie inte har gett ett statistiskt övertygande resultat.</p><p></p><p>(Fortsätter i del 2)</p><p>[/QUOTE]</p>
[QUOTE="Fredrik Berntzon, post: 165, member: 42"] Jag är en kverulantisk materialist med ett obetydligt i-landsproblem. Så, med det konstaterat vill jag berätta om min erfarenhet av ett år med Audi e-tron och förhoppningsvis bespara någon läsare en liknande upplevelse. Jag har med åren kommit fram till en bruttolista med funktioner som jag har som skallkrav när jag väljer bil. Vi behöver inte gå igenom den listan här men moderna säkerhets- och stödsystem så som adaptiv farthållare, diverse nödbromssystem, körfältsassistans och skyltavläsning är de viktigaste tillsammans med en mobil-app med körjournal. Det senaste skallkravet, som minskade ner utbudet betydligt, var att det ska vara en ren elbil. Därmed var det ett faktum att jag skulle bli tvungen att överge Volvo efter fyra förmånsbilar i följd därifrån. Efter diverse resonerande föll valet på Audi e-tron i tron (ordvits) att det rent av var ett steg upp kvalitetsmässigt från Volvo. Redan här börjar upplevelsen. Att bygga ihop en Audi är ingen lek. Visst kan du välja sätesvärme bak men då får du också välja interiörbelysning i tolv färger, ryggmassage i framstolarna och kylskåp i handskfacket. Ok, nu hittade jag bara på men ni förstår principen. Några veckor innan bilen kom annonserade Audi att man ändrat så att bilarna får utnyttja lite större andel av batteriet. 95 kWh batteri innebär inte att man kan nyttja 95 kWh för den som trodde det. Det kan ju tyckas att det låter som en mjukvaruuppdatering men icke sa Nicke. Jag som var bland de första att beställa bilen fick minsann nöja mig med någon mil mindre än övriga (den här milen hade gjort ganska mycket nytta, mer om det senare). I samma veva gick Ionity (alltså laddstationerna som Tyskarna och några till bygger ut för att matcha Teslas superchargers) ut och presenterade sina priser. Priset som när jag beställde bilen låg på 80 kr för en full laddning sattes istället till 8,70 kr per kWh. En liten höjning på sisådär 800 % i mitt fall. Visst förstod jag att det inte kunde kosta 80 kr för en hel laddning för evigt men 800 % kändes inte helt rimligt eller särskilt respektfullt mot kunderna. Man kunde dock teckna ett abonnemang för drygt 2.000 kr per år och få ladda för ungefär motsvarande pris som Teslaägare får ladda på Superchargers. Jag kan tycka att om man köper en bil av Audi/VW/Porsche som är största part i Ionity så kunde ett abonnemang ingå men Audi hävdar naturligtvis att man inte har någon som helst rådighet över det. Jaja, bara att teckna ett abonnemang då. Nja, inte riktigt. För att aktivera abonnemanget skulle man trycka på en knapp i Audi-appen men knappen fanns inte. Efter diverse runtbollningar hos Audis support blev jag ombedd att åka till en Audiåterförsäljare som så klart inte heller hittade knappen eftersom den inte fanns. Men han beställde istället ett laddkort som naturligtvis inte hann fram i tid till den första långresan. Så det blev 8,70 kr/kWh Skåne tur och retur. Fast inte överallt. Jag blev nämligen stående i Manntorp där bilen vägrade börja ladda. Med hjälp av Ionitys support lyckades vi tillslut få igång laddningen genom att stå och pressa laddhandtaget hårt mot bilens kontakt och så kunde Ionity fjärrstarta laddningen. Den fick vi gratis. Samma upplevelse har jag haft flera gånger sen vid laddning, tror dock att de tar betalt även för dessa numera. Audi har alltså misslyckats med att bygga ett ladduttag på en elbil. Ja… Nåväl, nog gnällt om det. Nu till bilen. Vorsprung durch Technik. Eller? Det blir inte helt lätt att på ett pedagogiskt sätt beskriva alla brister utan att ni somnar innan ni kommit igenom hela texten, men ta ett break nu och häll upp en kopp kaffe. Jag utgår från att ni stackare som överväger e-tron är hyfsat bekanta med vad de olika funktionerna gör. Förlåt, är tänkta att göra. Jag skulle vilja börja med säkerheten för den är för mig viktigast men jag måste smyga in appen först eftersom den var så obegripligt bedrövlig att det tog flera dagar innan jag slutade leta efter den riktiga Audi-appen och insåg att det faktiskt var den jag använde. Tänk er en ganska dåligt mobilanpassad websida. Efter lite skrollande och klickande så kan man hitta knappar för att låsa upp dörrarna, starta parkeringsvärmare och lite sånt. Tyvärr är det sällan som det händer så mycket om man trycker på dessa knappar men det finns en app i alla fall. Och hej, den har en körjournal. Men jag hittade aldrig hur man exporterar de resor man har gjort. Efter ett tag insåg jag att appen inte alls har en körjournal. Den har en anteckningsfunktion där man manuellt skriver upp mätarställning och mellan vilka platser man kört. Detta ska då jämföras med Volvo on Call som automatiskt registrerar mätarställning och start- respektive slutadress för varje resa och där man busenkelt kan gå in när som helst och kategorisera respektive resa som privat eller tjänst och sen exportera en månad till t ex Excel. Och som dessutom faktiskt startar parkeringsvärmaren när man trycker på knappen. Och är en app och inte en illa mobilanpassad hemsida. Och har funnits med dessa funktioner i typ 10 år. Det här sätter ganska väl standarden för totalupplevelsen med e-tron, eller egentligen snarare Audi. De ligger ungefär ett decennium efter Volvo. Appen har förresten en funktion som Volvo on Call saknar. Det är att den startas varje gång man startar bilen. Jättepraktiskt om mat t ex har ett Teams-möte i telefonen men vill sätta sig i bilen och fortsätta. Istället för att titta på någon tråkig presentation får man då njuta av en stor röd Audiblaffa på skärmen. Om Audi hade brytt sig bara det minsta lilla om hur kunderna faktiskt upplever deras produkter så hade de gått in på App-store och läst recensionerna på appen. Det är inte precis smickrande läsning för att uttrycka det milt. Men nu har vi ju fortfarande inte kommit till själva bilen. Nej, men spänn fast er för nu åker vi. Systemfel parkeringshjälp, livsfarlig baklucka, idiotisk programmering av tändningen, fullständigt livsfarlig korsningsassistent, illa programmerad effektivitetsassistent, helt oanvändbar skyltavläsning (och därmed även adaptiv hastighetsassistent), filkörningsassistent på slumpgenerator, pre sense front tål inte regn, farthållaren tål inte regn, ingenjörsmiss på filbytesvarnare, exit warning systemfel, centrallås systemfel, infotainment…suck, Apple Carplay buggig integrering, dragkrok bara manuellt avtagbar, automatisk parkeringsbroms på slumpgenerator, växelväljare buggig, solskydd…suck, inga fästöglor för barnstolar, hela registret på felmeddelande vid lite sladdande, glapp i laddkontakten, bländad av instrumentbrädan och så vidare. Diverse systemfel är helt enkelt vad det låter som. Intermittenta fel som man förväntas leva med. Korsningsassistenten är tänkt att bromsa bilen om man kör ut i en korsning där det kommer en bil från sidan på kollisionskurs. Här har Audi kryddat det hela lite så ibland bromsar bilen t ex i en T-korsning när man ska smita ut [I]efter[/I] en bil som passerat från höger, med konsekvensen att man blir stående i korsningen mitt i vägen för de bilar från vänster som man egentligen hade hunnit ur vägen för. Det är en inte helt angenäm situation som förare med barn bak till vänster i bilen. Fullständigt livsfarligt. Skyltavläsning tänker man sig kanske är en funktion där bilen läser av trafikskyltar och presenterar för föraren i en display. Så var det i alla fall i mina senaste Volvo. Men här har Audi vägt in vad man själva tycker att det [I]borde[/I] vara för hastighet på vägen. Det här gör att om man till exempel kör på E18 genom Stockholm så menar bilen att det är 110 medan det i själva verket är 80. Väljer man då att ha adaptiv hastighetsassistent aktiverad så blir även detta system livsfarligt. Det finns även andra detaljer i hastighetsassistenten som gör den livsfarlig, t ex att den i princip tvärbromsar om man ligger och kör på farthållare och kommer till en hastighetssänkning utan att ta någon som helst notis om hur trafiken i övrigt reagerar på den nya hastighetsbegränsningen. Även om jag anser mig vara en erfaren och ganska kompetent bilförare så händer det att jag vinglar lite i körfältet om uppmärksamheten tillfälligt är någon annan stans. Då är det bra med en filkörningsassistent som hojtar till att det är dags att vakna eller rent av styr tillbaks bilen lite försiktigt. Men det har Audis variant aldrig gjort när jag har vinglat. Däremot varnar den ganska ofta när jag kör exakt mitt i körfältet. Det vore intressant att veta om det faktiskt finns någon sensor kopplad här eller om det bara är en slumpgenerator. Det har också hänt att systemet försökt styra bilen av vägen eller in i en refug. Praktiskt. Parkeringsbromsen är en annan pryl som jag inte riktigt har listat ut om den går på slumpgenerator eller om det finns någon logik som styr den. En ganska enkel logik hade varit att om man lägger växelspaken i läge P så aktiveras den automatiska parkeringsbromsen. Jag tänker att P nog står för park så kopplingen känns inte helt långsökt. Men så är det i alla fall inte. Jag tycker mig ha hittat samband mellan att marken lutar och att parkeringsbromsen aktiveras men det är långt ifrån alltid. Det är i alla fall det jag väljer att gissa på och givet hur tillförlitliga alla andra funktioner är så är det fullt rimligt att min studie inte har gett ett statistiskt övertygande resultat. (Fortsätter i del 2) [/QUOTE]
Förhandsvisning
Namn
Verifiering
Skriv namnet på högtiden vi firar vid sommarsolståndet i boxen nedanför. Ledtråd: man brukar dansa runt en stång.
Skicka svar
Hem
Forum
Elbilar
Audi
Ett år med e-tron (del 1)
Topp