Hem
Forum
Forumlista
Sök forum
Vad är nytt
Nya inlägg
Nya profilinlägg
Senaste aktivitet
Medlemmar
Aktuella besökare
Nya profilinlägg
Sök profilinlägg
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Meny
Logga in
Registrera
Hem
Forum
Elbilar
Audi
Ett år med e-tron (del 1)
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Svara på tråd
Posta utan konto!
Gäster kan både posta nya trådar och svar, inget konto behövs!
Registrera
Logga in
Meddelande
<p>[QUOTE="Fredrik Berntzon, post: 166, member: 42"]</p><p>Ett år med e-tron (del 2)</p><p></p><p>Bakluckan, en annan av mina favoriter. Superpraktiskt att man kan vifta med foten under den för att öppna eller stänga. Och det fungerar faktiskt riktigt bra. Lite för bra. Om man t ex har parkerat lite trångt och ska smita förbi bakom bilen får man vara beredd på att få en skitig baklucka på tröjan/skjortan/kavajen. Har man tur hinner man förstå vad som händer och stoppa den med handkraft, i annat fall blir man nersmetad med bakluckelort och kanske en liten repa på luckan av garagetaket. Samma sak gäller stängningen, om man t ex lastar bilen eller byter blöja på barnet i bagageutrymmet får man vara beredd på att bli överfallen av bakluckan. I mitt fall har det hittills mest varit mitt huvud och min rygg som fått ta smällarna men ett par skidglasögon har fått sätta livet till också när jag prioriterade att rädda undan sonen.</p><p></p><p>Jag störde mig länge på att Volvo inte hade automatiskt infällbar dragkrok utan att man skulle krypa in under bilen för att montera den. Men på den senaste Volvon var den äntligen automatisk. Där har Audi legat före så jag läste tyvärr lite slarvigt när jag valde Audi eftersom jag förutsatte att de inte hade backat utvecklingen. Men på just e-tron har man gått tillbaks till en avtagbar krok som förvaras i bagageutrymmet och som man alltså manuellt fäster under bilen. Och vips så var vi ett decennium tillbaks i tiden igen.</p><p></p><p>Infotainmentsystemet måste nästan upplevas. Det är så klart en subjektiv bedömning hur man upplever det. Kanske man uppskattar det om man är tysk. Låt oss nöja oss med att det inte är helt intuitivt. Själv önskar jag nästan att det bara var en svart skärm. Men hej, lucky me, det blir det ibland!</p><p></p><p>Apple Carplay fungerar, bortsett från att det av och till går in och bryter radion, egentligen ganska bra. Ända tills parkeringskamerorna går igång. Och om det samtidigt ringer på telefonen, voine voine. Sen är det lika spännande varje gång om det är radion, telefonens musikspelare (alltså inte Spotify utan musikappen som jag gissar att de flesta använde senast för typ 10 år sen), eller helt enkelt ingenting som börjar spela när man slår på tändningen.</p><p></p><p>Ja visst, det finns tändning. Men är det inte en elbil? Ehm, jo. Frågor på det?</p><p></p><p>När man nu har unnat de nostalgiska kunderna att få behålla tändningen så tänkte man i alla fall till med hur man programmerar den. Eller? Nja, om man t ex ska gå ur bilen och öppna en garageport, plocka ut ungarna innan man backar in i garaget, koppla en släpvagn eller egentligen vad som helst och stänger förardörren så är tändningen på under hela förloppet ända tills man öppnar dörren för att sätta sig i bilen igen. Då slås den av. Fiffigt. Och om man är slarvig som jag och glömmer att slå av tändningen när jag kliver ur min elbil och sen efter att ha hämtat något ur bagageutrymmet vill låsa bilen med låsknappen på bakluckan måste jag trycka inte mindre än tre gånger. Det är fler knapptryckningar än för att signera ett bilköp med bank-ID. Men man lär aldrig låsa bilen från bakluckan av misstag i alla fall. Eller ja, du kan råka ställa dig ganska nära så stängs den automatiskt om du hinner flytta på dig. Om man vill ladda sin elbil måste man förresten slå av tändningen, och alltså döda bilens wifi-hotspott och således även pågående Teams-möten, barnfilmer etc etc. </p><p></p><p>Nu är det väl inte hela världen om tändningen slår av sig när man öppnar dörren för att sätta sig och köra iväg. Det är väl bara att starta igen och köra? Mm, men lotteriet med radio/musikspelaren/bara tystnad börjar om och man får inte ha bråttom. Det tar nämligen en stund för tändningen – vad den nu gör – att reagera och sen måste man vara väldigt noga när man med den urtjusiga växelväljaren väljer växel. Om man inte når exakt till ändläget så händer nämligen nada. Hyfsat enerverande om man ska ta sig in/ut ur en riktigt trång parkering och således måste växla mellan D och R många gånger. Det är nämligen inte så att växelväljaren stannar framme om man lägger i R och bak om man lägger i D utan man måste noga hålla koll på att det faktiskt är den växel man tänkt sig, annars går det åt motsatt håll. Man måste också tajma växlingen med ett rejält stamp på bromsen, man ska inte tro att man kommer undan med att dutta lite på hejdaren. Idiot som inte kan växla tänker ni. Kanske, men kom tillbaks efter ett år med bilen så kan vi diskutera saken.</p><p></p><p>På tal om idiot, nej vi börjar om. Det finns några mindre lyckade produktdesigner. Till exempel så är ytterbackspeglarna (inte de platta med kamera) utformad så att man ser dess blinkers inifrån bilen. Det kanske är bra, jag vet inte. Det som inte är så bra är i alla fall att döda vinkelvarnaren också är en lampa som sitter på backspegeln och praktiskt nog har samma färg som blinkersen. Men hur ska man skilja dem åt? Jo, Audis designer lade pannan i djupa veck och kom fram till den briljanta lösningen att döda vinkelnlampan får blinka i annan frekvens än blinkersen. En annan lösning hade varit att göra döda vinkelnlampan röd. Men se till att memorera frekvensen så att du vet om du bara blinkar eller faktiskt är på väg att mosa en FIAT.</p><p></p><p>En annan kul design är solskyddet. Eller egentligen taket som omsluter solskyddet. Jag håller med, det är jättesnyggt att solskyddet liksom är infällt i taket. Problemet är bara att det kan vara ganska praktiskt att kunna fälla ner solskyddet ibland. Då tänkte designern till igen och gjorde en ursparning i taket på ett ställe så att man där kan föra upp handen och greppa tag i solskyddet. Det är ju bra. Ett litet tipps bara till nästa solskydd som designern designar. Om man vill fälla ner solskyddet är det oftast för att det är sol ute och att man blir bländad av densamma. Inte sällan uppstår denna bländning ganska hastigt och man blir då ofta påmind om att rutan kanske inte var helt nyspolad. Men det är inga problem eftersom man har två händer. Höger hand kan både hålla ratten och dra i torkarspaken så att rutan spolas och vänster hand kan fälla ner solskyddet. Galant, så ursparningen sitter alltså på vänster sida solskyddet. Jaha, nähä. Ni satte den på höger sida. Men hur tänkte ni då? Ska man alltså ta tag på höger sida solskyddet med vänster hand? Skymmer man inte sikten för sig själv då? Nähä ni har inte provkört bilen själva, nej jag har liksom förstått det.</p><p></p><p>Och på tal om att bli bländad. Den del av instrumentbrädan som inte är en bildskärm är klädd i superflådig pianolack. Fint ska det vara. Tyvärr har pianolack egenskapen att den är ganska blank. Jag kan inte dra mig tillminnes att någon av mina Volvo haft blank interiör där. Det har varit någon sorts matt metall, matt kolfiber eller matt trä. Nu förstår jag varför. Om man kör på motorvägen med solen i ryggen kan det vara skönt att plocka av sig solglasögonen en stund. Man har ju automatisk avbländande backspeglar liksom. Tyvärr inte automatiskt avbländande inredning dock. Inte provkört inredningen heller nä.</p><p></p><p>Sätena är okej, inte lika sköna som Volvos men de funkar. Skönt med koppling till nyckeln så att de ställer in sig automatiskt beroende på vilken förare det är. Och det funkar. Ofta. Men ibland är det som om systemet blandar ihop nycklarna. Det är inte jag som gör det för min frus nyckel hänger på en knippa och min är lös. Då får man klicka runt lite i menyn och så plötsligt funkar det igen. Jag har aldrig förstått om det faktiskt är jag som löser problemet eller om det självläker. I vilket fall ytterligare ett irritationsmoment.</p><p></p><p>Sätena har också en lyxig instegsfunktion där de åker bak lite när man ska kliva i eller ur bilen och fram när man väl sitter. Ibland. Vissa gånger stannar det bak och då är man ute på hal is för därifrån är det inte lätt att komma tillbaks till sin lagrade favoritposition. Det kan gå om man kliver ur och låser och börjar om men inte alltid. Det finns också en meny där man kan välja förare, jag hittade fram dit en gång. Lyckligtvis går det att stänga av funktionen, instegshjälp tror jag den heter.</p><p></p><p>Lite positivt finns det att säga om bilen också. Den är helt ok att köra när alla system håller sig lugna. De fysiska sakerna känns gedigna. Jag är ingen motorjournalist så jag har ingen aning om bottenplattor och allt vad det är men den är säkert bra. Det vore väl egentligen ganska anmärkningsvärt om man efter 100 år eller vad det är inte lyckats få till en bil där delarna faktiskt sitter ihop och inte knakar och skaver.</p><p></p><p>(Fortsätter i del 3)</p><p>[/QUOTE]</p>
[QUOTE="Fredrik Berntzon, post: 166, member: 42"] Ett år med e-tron (del 2) Bakluckan, en annan av mina favoriter. Superpraktiskt att man kan vifta med foten under den för att öppna eller stänga. Och det fungerar faktiskt riktigt bra. Lite för bra. Om man t ex har parkerat lite trångt och ska smita förbi bakom bilen får man vara beredd på att få en skitig baklucka på tröjan/skjortan/kavajen. Har man tur hinner man förstå vad som händer och stoppa den med handkraft, i annat fall blir man nersmetad med bakluckelort och kanske en liten repa på luckan av garagetaket. Samma sak gäller stängningen, om man t ex lastar bilen eller byter blöja på barnet i bagageutrymmet får man vara beredd på att bli överfallen av bakluckan. I mitt fall har det hittills mest varit mitt huvud och min rygg som fått ta smällarna men ett par skidglasögon har fått sätta livet till också när jag prioriterade att rädda undan sonen. Jag störde mig länge på att Volvo inte hade automatiskt infällbar dragkrok utan att man skulle krypa in under bilen för att montera den. Men på den senaste Volvon var den äntligen automatisk. Där har Audi legat före så jag läste tyvärr lite slarvigt när jag valde Audi eftersom jag förutsatte att de inte hade backat utvecklingen. Men på just e-tron har man gått tillbaks till en avtagbar krok som förvaras i bagageutrymmet och som man alltså manuellt fäster under bilen. Och vips så var vi ett decennium tillbaks i tiden igen. Infotainmentsystemet måste nästan upplevas. Det är så klart en subjektiv bedömning hur man upplever det. Kanske man uppskattar det om man är tysk. Låt oss nöja oss med att det inte är helt intuitivt. Själv önskar jag nästan att det bara var en svart skärm. Men hej, lucky me, det blir det ibland! Apple Carplay fungerar, bortsett från att det av och till går in och bryter radion, egentligen ganska bra. Ända tills parkeringskamerorna går igång. Och om det samtidigt ringer på telefonen, voine voine. Sen är det lika spännande varje gång om det är radion, telefonens musikspelare (alltså inte Spotify utan musikappen som jag gissar att de flesta använde senast för typ 10 år sen), eller helt enkelt ingenting som börjar spela när man slår på tändningen. Ja visst, det finns tändning. Men är det inte en elbil? Ehm, jo. Frågor på det? När man nu har unnat de nostalgiska kunderna att få behålla tändningen så tänkte man i alla fall till med hur man programmerar den. Eller? Nja, om man t ex ska gå ur bilen och öppna en garageport, plocka ut ungarna innan man backar in i garaget, koppla en släpvagn eller egentligen vad som helst och stänger förardörren så är tändningen på under hela förloppet ända tills man öppnar dörren för att sätta sig i bilen igen. Då slås den av. Fiffigt. Och om man är slarvig som jag och glömmer att slå av tändningen när jag kliver ur min elbil och sen efter att ha hämtat något ur bagageutrymmet vill låsa bilen med låsknappen på bakluckan måste jag trycka inte mindre än tre gånger. Det är fler knapptryckningar än för att signera ett bilköp med bank-ID. Men man lär aldrig låsa bilen från bakluckan av misstag i alla fall. Eller ja, du kan råka ställa dig ganska nära så stängs den automatiskt om du hinner flytta på dig. Om man vill ladda sin elbil måste man förresten slå av tändningen, och alltså döda bilens wifi-hotspott och således även pågående Teams-möten, barnfilmer etc etc. Nu är det väl inte hela världen om tändningen slår av sig när man öppnar dörren för att sätta sig och köra iväg. Det är väl bara att starta igen och köra? Mm, men lotteriet med radio/musikspelaren/bara tystnad börjar om och man får inte ha bråttom. Det tar nämligen en stund för tändningen – vad den nu gör – att reagera och sen måste man vara väldigt noga när man med den urtjusiga växelväljaren väljer växel. Om man inte når exakt till ändläget så händer nämligen nada. Hyfsat enerverande om man ska ta sig in/ut ur en riktigt trång parkering och således måste växla mellan D och R många gånger. Det är nämligen inte så att växelväljaren stannar framme om man lägger i R och bak om man lägger i D utan man måste noga hålla koll på att det faktiskt är den växel man tänkt sig, annars går det åt motsatt håll. Man måste också tajma växlingen med ett rejält stamp på bromsen, man ska inte tro att man kommer undan med att dutta lite på hejdaren. Idiot som inte kan växla tänker ni. Kanske, men kom tillbaks efter ett år med bilen så kan vi diskutera saken. På tal om idiot, nej vi börjar om. Det finns några mindre lyckade produktdesigner. Till exempel så är ytterbackspeglarna (inte de platta med kamera) utformad så att man ser dess blinkers inifrån bilen. Det kanske är bra, jag vet inte. Det som inte är så bra är i alla fall att döda vinkelvarnaren också är en lampa som sitter på backspegeln och praktiskt nog har samma färg som blinkersen. Men hur ska man skilja dem åt? Jo, Audis designer lade pannan i djupa veck och kom fram till den briljanta lösningen att döda vinkelnlampan får blinka i annan frekvens än blinkersen. En annan lösning hade varit att göra döda vinkelnlampan röd. Men se till att memorera frekvensen så att du vet om du bara blinkar eller faktiskt är på väg att mosa en FIAT. En annan kul design är solskyddet. Eller egentligen taket som omsluter solskyddet. Jag håller med, det är jättesnyggt att solskyddet liksom är infällt i taket. Problemet är bara att det kan vara ganska praktiskt att kunna fälla ner solskyddet ibland. Då tänkte designern till igen och gjorde en ursparning i taket på ett ställe så att man där kan föra upp handen och greppa tag i solskyddet. Det är ju bra. Ett litet tipps bara till nästa solskydd som designern designar. Om man vill fälla ner solskyddet är det oftast för att det är sol ute och att man blir bländad av densamma. Inte sällan uppstår denna bländning ganska hastigt och man blir då ofta påmind om att rutan kanske inte var helt nyspolad. Men det är inga problem eftersom man har två händer. Höger hand kan både hålla ratten och dra i torkarspaken så att rutan spolas och vänster hand kan fälla ner solskyddet. Galant, så ursparningen sitter alltså på vänster sida solskyddet. Jaha, nähä. Ni satte den på höger sida. Men hur tänkte ni då? Ska man alltså ta tag på höger sida solskyddet med vänster hand? Skymmer man inte sikten för sig själv då? Nähä ni har inte provkört bilen själva, nej jag har liksom förstått det. Och på tal om att bli bländad. Den del av instrumentbrädan som inte är en bildskärm är klädd i superflådig pianolack. Fint ska det vara. Tyvärr har pianolack egenskapen att den är ganska blank. Jag kan inte dra mig tillminnes att någon av mina Volvo haft blank interiör där. Det har varit någon sorts matt metall, matt kolfiber eller matt trä. Nu förstår jag varför. Om man kör på motorvägen med solen i ryggen kan det vara skönt att plocka av sig solglasögonen en stund. Man har ju automatisk avbländande backspeglar liksom. Tyvärr inte automatiskt avbländande inredning dock. Inte provkört inredningen heller nä. Sätena är okej, inte lika sköna som Volvos men de funkar. Skönt med koppling till nyckeln så att de ställer in sig automatiskt beroende på vilken förare det är. Och det funkar. Ofta. Men ibland är det som om systemet blandar ihop nycklarna. Det är inte jag som gör det för min frus nyckel hänger på en knippa och min är lös. Då får man klicka runt lite i menyn och så plötsligt funkar det igen. Jag har aldrig förstått om det faktiskt är jag som löser problemet eller om det självläker. I vilket fall ytterligare ett irritationsmoment. Sätena har också en lyxig instegsfunktion där de åker bak lite när man ska kliva i eller ur bilen och fram när man väl sitter. Ibland. Vissa gånger stannar det bak och då är man ute på hal is för därifrån är det inte lätt att komma tillbaks till sin lagrade favoritposition. Det kan gå om man kliver ur och låser och börjar om men inte alltid. Det finns också en meny där man kan välja förare, jag hittade fram dit en gång. Lyckligtvis går det att stänga av funktionen, instegshjälp tror jag den heter. Lite positivt finns det att säga om bilen också. Den är helt ok att köra när alla system håller sig lugna. De fysiska sakerna känns gedigna. Jag är ingen motorjournalist så jag har ingen aning om bottenplattor och allt vad det är men den är säkert bra. Det vore väl egentligen ganska anmärkningsvärt om man efter 100 år eller vad det är inte lyckats få till en bil där delarna faktiskt sitter ihop och inte knakar och skaver. (Fortsätter i del 3) [/QUOTE]
Förhandsvisning
Namn
Verifiering
Skriv namnet på högtiden vi firar vid sommarsolståndet i boxen nedanför. Ledtråd: man brukar dansa runt en stång.
Skicka svar
Hem
Forum
Elbilar
Audi
Ett år med e-tron (del 1)
Topp