Hem
Forum
Forumlista
Sök forum
Vad är nytt
Nya inlägg
Nya profilinlägg
Senaste aktivitet
Medlemmar
Aktuella besökare
Nya profilinlägg
Sök profilinlägg
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Meny
Logga in
Registrera
Hem
Forum
Elbilar
Audi
Ett år med e-tron (del 1)
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Svara på tråd
Posta utan konto!
Gäster kan både posta nya trådar och svar, inget konto behövs!
Registrera
Logga in
Meddelande
<p>[QUOTE="Fredrik Berntzon, post: 167, member: 42"]</p><p>Ett år med e-tron (del 3)</p><p></p><p>När det kommer snö brukar jag passa på att sladda runt lite på IKEA-parkeringen för att få koll på hur bilen beter sig om det blir en skarp situation. Och för att det är väldigt kul (jag brukar skylla på att det är grabben som tycker att det är kul). Sladda man dock inte göra med en e-tron. Nästan direkt går varningsmeddelandena fullständigt bananas. Jag har inte lyckats hinna med att läsa alla fel men det är i alla fall löst hjul, däcktrycksövervakning ur funktion, awd-system ur funktion, dålig sikt, antispinn ur funktion, diverse antikollisionssystem ur funktion med mycket mer. En stilla undran är då vad man ska ha t ex antispinn och awd till om de slutar fungera när man har fått lite hjulspinn. Jag kan bara konstatera att jag absolut inte vill hamna i en krävande trafiksituation med min Audi.</p><p></p><p>När antispinn ballade ur av att bilen fick spinn hade jag kommit till det stadiet av besvikelse över bilen att jag på allvar började driva frågan om reklamation eftersom det inte känns rimligt att man ska sitta i en bil för över en miljon kronor och känna sig osäker på om de mest grundläggande säkerhetsfunktionerna kommer fungera som det är tänkt när det behövs. Men Audi låter meddela att så länge man inte kan verifiera att en funktion/komponent inte möter upp mot specifikationen och att de inte kan åtgärda felet så kan man inget göra. Det faktum att saker är så dåligt designade/konstruerade att de är oanvändbara och rent av farliga nöjer man sig med att konstatera att kunden kan uppleva det som mindre bra produktegenskaper. Och att säkerhetssystemen helt slutar fungera vid vissa körsituationer tycks heller inte bekymra dem nämnvärt. Sedan senaste verkstadsbesöket har det inte varit någon snö så vem vet, awd och antispinn med mera kanske funkar om jag får sladd. Eller inte. Ingen vet, allra minst Audi. Förklaringen till att bilen flippade ur på IKEA-parkeringen var att något av felen ledde till massa andra fel, och i och med att man anser sig ha avhjälpt felet så var allt frid och fröjd. Problemet är bara att om det hade varit en skarp situation och inte en parkeringsplats så kanske vi hade slutat 20 meter ut i skogen medan bilen rabblade felmeddelanden. Återigen har Audi inte testat att bilen levererar, varje gång. Det är fullständigt oacceptabelt när det kommer till säkerhetssystem.</p><p></p><p>Upplevelsen är total ignorans, även om jag måste säga att den stackars företrädare för Audi som fått mitt ärende i knät håller god och tålmodig ton och teknikern som försökt rätta till saker gör vad han kan men de förefaller fullständigt bakbundna av den överordnade organisationen. Ignorans passar in på så många ställen. Det känns på något sätt som att Audi är så självgoda att de helt har missat vad som hänt de senaste tio åren. Jag hoppas för allt i världen att de inte har några planer på att släppa en självkörande bil inom överskådlig framtid för om de släpps fria på vägarna skulle jag börja överväga att åka kommunalt.</p><p></p><p>Att en Audi inte skulle kännas säker var för mig helt otänkbart. Men ta bara en så enkel detalj som öglor under framstolarna för att fästa bakåtvänd bilbarnstol i (för vikt högre än vad ISO fix klarar av). På Volvo sitter det öglor på slutet av skenorna som framstolarna löper i och där krokar man i barnstolens spännband. Men på Audi får man ligga och åla och trä spännbanden under skenorna eftersom det saknas krokar.</p><p></p><p>Jag kan omöjligt vara den första kunden i historien som reagerar på detta. En ögla kostar kanske fem kronor. Jag hyrde bil med bilbarnstol i Tyskland för några år sedan och försökte få en bakåtvänd stol till min då två år gamla son men biluthyraren förstod inte vad jag menade. Inte på grund av min dåliga tyska utan helt enkelt för att den säkerhetskulturen inte har nått Tyskland än. Barnen åker framlänges där. Men istället för att då ta till sig av feedback från den svenska marknaden och kosta på bilen 20 kronor till för fyra öglor så lever man kvar i sin ignoranta bubbla där man tror att man fortfarande har Vorsprung durch Technik. Men jag kan berätta att för er Audi att er slogan ter sig sarkastisk, på gränsen till tragikomisk efter ett år med en bil från er. Er gravt underutvecklade säkerhestkultur blir inte rätt bara för att er slogan påstår det lika lite som polisen kommer låta mig köra 110 på E18 genom Stockholm bara för att ni tycker att det borde vara det eftersom vägen är så bred.</p><p></p><p>Fortsatt på temat ignorans så har jag inte lyckats släppa appen än. Jo, den blev faktiskt en app för några veckor sedan och numera händer det att bilen reagerar när man trycker på någon knapp men körjournalen är fortfarande ett anteckningsblock. Någon sa att det inte var samma skatteregler och krav på körjournal i Tyskland. Nähä. Så då är det helt uteslutet att sätta en programmerare i en vecka och göra en körjournal för den svenska marknaden bara för att det inte används i Tyskland? Ignorant, någon?</p><p></p><p>Vi tar ett till exempel på ignorans. Låsen i bakdörrarna krånglar. Det har hänt ett antal gånger men mest lägligt kom det när vi efter avslutad skidsemester skulle lasta takboxen och sätta ungarna i bilen. Det går alltså varken att öppna dörrarna utifrån eller inifrån. Prova att lasta en takbox och lastsäkra lasten utan att stå i tröskeln på bakdörrarna. När ni har gjort den övningen kan ni fortsätta med att sätta två trötta, och vid det laget ganska frusna, barn i barnstolarna i baksätet via framsätena och spänna fast dem. Audi försökte så klart åtgärda felet men svaret när jag var lite upprörd över det hela var att dörrarna nog skulle ha låst upp sig om en airbag hade löst ut. Jamen det känns ju tryggt. Dels är det ganska praktiskt att kunna öppna bakdörrarna av en mängd olika skäl men ponera att ett av barnen sätter något i halsen och man fort måste få ut det. Jaja, vänta lite jag ska bara hämta ett baseballträ och försöka slå in grillen så att airbagen löser ut. Men du kan väl hålla andan så länge. Jag vet inte vad Audis spec säger om bakdörrarna och jag vet heller inte om felet är åtgärdat eftersom det lyckligtvis inte krånglar varje gång men det är helt absurt att man på en helt ny bil på allvar behöver fundera ut en strategi för hur man enklast får ut barnen om det är bråttom och dörrarna inte går att öppna.</p><p></p><p>På tal om lås och dörrar så är även normalläget ganska buggigt. Oftast går det bra att ta sig ut men inte sällan får man sitta och slita i öppningsmekanismen ett tag för att få upp dörrarna. Jag har inte lyckats komma fram till varför det funkar ibland men inte alltid, det närmaste jag har kommit en förklaring är att om man först slarvar och inte drar in öppningsmekanismen fullt innan man börjar trycka upp dörren så är det något som går i baklås. Liknande problem är det utifrån. Jag vet inte riktigt hur keyless fungerar, tekniskt alltså. Praktiskt vet jag att det fungerar sådär för Audi. Jag har förstått det som att det är någon sorts fält som påverkas av handen när man för in den mellan dörr och handtag. Men här är bilen väldigt sträng om man nu inte gör exakt som bilen vill och även om man sen försöker göra det lugnt och fint som bilen vill och för ner hela handen bakom handtaget innan man drar i det så ska man inte tro att allt är förlåtet i första taget. Inte sällan får man gräva fram nyckeln och låsa upp med hjälp av den.</p><p></p><p>Nu ska jag stilla er nyfikenhet om den där extra milen som hade varit användbar. På väg hem från Åre hade vi laddat fullt i Ytterån och tog sikte på Hudiksvall. Hela tiden koll på navigationen att räckvidden var ca 30 km längre än avståndet till mål. Konstant fart. När det är ca 100 km kvar börjar siffrorna plötsligt ändras. Med 50 km kvar är vi nere på 10 km längre räckvidd än avstånd och med 10 km kvar är räckvidden 0. Rätt kul känsla när man kryper fram i 70 km/h på motortrafikleden med tre inte helt imponerade passagerare i bilen. Fram kom vi dock och Audi tycker nog inte att det här är något konstigt. Det finns förmodligen ingen specifikation på hur räckviddsangivelsen ska ske som detta kan avvika från och så länge det inte avviker så är det inget att bry sig om.</p><p></p><p>Men farthållaren då som jag nämnde i inledningen. Farthållare har väl funnits i över 20 år så det borde väl till och med Audi ha fått till vid det här laget? Kan tyckas, men om det regnar lite så funkar den inte. Jag har resonerat mig fram till två olika orsaker. Om man faktiskt har fått igång den så stänger den ofta av sig själv vid regn, där antar jag att det är för att systemet registrerar obetydliga planingstenderser och därmed stänger av farthållaren. Den andra orsaken, när man inte ens kan starta den, är om det som heter pre sense front inte funkar. Jag gissar att det då är den adaptiva delen i farthållaren som inte funkar och det går nog att slå om till bara farthållare. Men då är vi tillbaks till hur högst anmärkningsvärt det är att säkerhetssystemen helt enkelt inte levererar. Vi pratar inte hundraårsregn utan vanligt regn när vindrutetorkarna inte ens går konstant. Pre sense front förstår man av namnet vad det är tänkt att göra. Det känns som en ganska väsentlig del i den moderna säkerheten att undvika frontalkollisioner eller att köra in i någon. Även om det regnar lite.</p><p></p><p>I ett läge hade det dock varit önskvärt om farthållaren stängdes av, nämligen om man bromsar med vänster paddel. Det sitter alltså två paddlar, en till vänster om ratten och en till höger. Vänster paddel ökar broms/regenerering och höger paddel minskar densamma. Vi som har kört elbil vet att man använder paddlarna en hel del och då hade det fallit sig naturligt att programmera så att en bromsning med paddeln stänger av farthållaren precis som vanliga bromsen gör. Det hade nog Audi också kommit fram till om de hade provkört bilen.</p><p></p><p>(Fortsätter i del 4)</p><p>[/QUOTE]</p>
[QUOTE="Fredrik Berntzon, post: 167, member: 42"] Ett år med e-tron (del 3) När det kommer snö brukar jag passa på att sladda runt lite på IKEA-parkeringen för att få koll på hur bilen beter sig om det blir en skarp situation. Och för att det är väldigt kul (jag brukar skylla på att det är grabben som tycker att det är kul). Sladda man dock inte göra med en e-tron. Nästan direkt går varningsmeddelandena fullständigt bananas. Jag har inte lyckats hinna med att läsa alla fel men det är i alla fall löst hjul, däcktrycksövervakning ur funktion, awd-system ur funktion, dålig sikt, antispinn ur funktion, diverse antikollisionssystem ur funktion med mycket mer. En stilla undran är då vad man ska ha t ex antispinn och awd till om de slutar fungera när man har fått lite hjulspinn. Jag kan bara konstatera att jag absolut inte vill hamna i en krävande trafiksituation med min Audi. När antispinn ballade ur av att bilen fick spinn hade jag kommit till det stadiet av besvikelse över bilen att jag på allvar började driva frågan om reklamation eftersom det inte känns rimligt att man ska sitta i en bil för över en miljon kronor och känna sig osäker på om de mest grundläggande säkerhetsfunktionerna kommer fungera som det är tänkt när det behövs. Men Audi låter meddela att så länge man inte kan verifiera att en funktion/komponent inte möter upp mot specifikationen och att de inte kan åtgärda felet så kan man inget göra. Det faktum att saker är så dåligt designade/konstruerade att de är oanvändbara och rent av farliga nöjer man sig med att konstatera att kunden kan uppleva det som mindre bra produktegenskaper. Och att säkerhetssystemen helt slutar fungera vid vissa körsituationer tycks heller inte bekymra dem nämnvärt. Sedan senaste verkstadsbesöket har det inte varit någon snö så vem vet, awd och antispinn med mera kanske funkar om jag får sladd. Eller inte. Ingen vet, allra minst Audi. Förklaringen till att bilen flippade ur på IKEA-parkeringen var att något av felen ledde till massa andra fel, och i och med att man anser sig ha avhjälpt felet så var allt frid och fröjd. Problemet är bara att om det hade varit en skarp situation och inte en parkeringsplats så kanske vi hade slutat 20 meter ut i skogen medan bilen rabblade felmeddelanden. Återigen har Audi inte testat att bilen levererar, varje gång. Det är fullständigt oacceptabelt när det kommer till säkerhetssystem. Upplevelsen är total ignorans, även om jag måste säga att den stackars företrädare för Audi som fått mitt ärende i knät håller god och tålmodig ton och teknikern som försökt rätta till saker gör vad han kan men de förefaller fullständigt bakbundna av den överordnade organisationen. Ignorans passar in på så många ställen. Det känns på något sätt som att Audi är så självgoda att de helt har missat vad som hänt de senaste tio åren. Jag hoppas för allt i världen att de inte har några planer på att släppa en självkörande bil inom överskådlig framtid för om de släpps fria på vägarna skulle jag börja överväga att åka kommunalt. Att en Audi inte skulle kännas säker var för mig helt otänkbart. Men ta bara en så enkel detalj som öglor under framstolarna för att fästa bakåtvänd bilbarnstol i (för vikt högre än vad ISO fix klarar av). På Volvo sitter det öglor på slutet av skenorna som framstolarna löper i och där krokar man i barnstolens spännband. Men på Audi får man ligga och åla och trä spännbanden under skenorna eftersom det saknas krokar. Jag kan omöjligt vara den första kunden i historien som reagerar på detta. En ögla kostar kanske fem kronor. Jag hyrde bil med bilbarnstol i Tyskland för några år sedan och försökte få en bakåtvänd stol till min då två år gamla son men biluthyraren förstod inte vad jag menade. Inte på grund av min dåliga tyska utan helt enkelt för att den säkerhetskulturen inte har nått Tyskland än. Barnen åker framlänges där. Men istället för att då ta till sig av feedback från den svenska marknaden och kosta på bilen 20 kronor till för fyra öglor så lever man kvar i sin ignoranta bubbla där man tror att man fortfarande har Vorsprung durch Technik. Men jag kan berätta att för er Audi att er slogan ter sig sarkastisk, på gränsen till tragikomisk efter ett år med en bil från er. Er gravt underutvecklade säkerhestkultur blir inte rätt bara för att er slogan påstår det lika lite som polisen kommer låta mig köra 110 på E18 genom Stockholm bara för att ni tycker att det borde vara det eftersom vägen är så bred. Fortsatt på temat ignorans så har jag inte lyckats släppa appen än. Jo, den blev faktiskt en app för några veckor sedan och numera händer det att bilen reagerar när man trycker på någon knapp men körjournalen är fortfarande ett anteckningsblock. Någon sa att det inte var samma skatteregler och krav på körjournal i Tyskland. Nähä. Så då är det helt uteslutet att sätta en programmerare i en vecka och göra en körjournal för den svenska marknaden bara för att det inte används i Tyskland? Ignorant, någon? Vi tar ett till exempel på ignorans. Låsen i bakdörrarna krånglar. Det har hänt ett antal gånger men mest lägligt kom det när vi efter avslutad skidsemester skulle lasta takboxen och sätta ungarna i bilen. Det går alltså varken att öppna dörrarna utifrån eller inifrån. Prova att lasta en takbox och lastsäkra lasten utan att stå i tröskeln på bakdörrarna. När ni har gjort den övningen kan ni fortsätta med att sätta två trötta, och vid det laget ganska frusna, barn i barnstolarna i baksätet via framsätena och spänna fast dem. Audi försökte så klart åtgärda felet men svaret när jag var lite upprörd över det hela var att dörrarna nog skulle ha låst upp sig om en airbag hade löst ut. Jamen det känns ju tryggt. Dels är det ganska praktiskt att kunna öppna bakdörrarna av en mängd olika skäl men ponera att ett av barnen sätter något i halsen och man fort måste få ut det. Jaja, vänta lite jag ska bara hämta ett baseballträ och försöka slå in grillen så att airbagen löser ut. Men du kan väl hålla andan så länge. Jag vet inte vad Audis spec säger om bakdörrarna och jag vet heller inte om felet är åtgärdat eftersom det lyckligtvis inte krånglar varje gång men det är helt absurt att man på en helt ny bil på allvar behöver fundera ut en strategi för hur man enklast får ut barnen om det är bråttom och dörrarna inte går att öppna. På tal om lås och dörrar så är även normalläget ganska buggigt. Oftast går det bra att ta sig ut men inte sällan får man sitta och slita i öppningsmekanismen ett tag för att få upp dörrarna. Jag har inte lyckats komma fram till varför det funkar ibland men inte alltid, det närmaste jag har kommit en förklaring är att om man först slarvar och inte drar in öppningsmekanismen fullt innan man börjar trycka upp dörren så är det något som går i baklås. Liknande problem är det utifrån. Jag vet inte riktigt hur keyless fungerar, tekniskt alltså. Praktiskt vet jag att det fungerar sådär för Audi. Jag har förstått det som att det är någon sorts fält som påverkas av handen när man för in den mellan dörr och handtag. Men här är bilen väldigt sträng om man nu inte gör exakt som bilen vill och även om man sen försöker göra det lugnt och fint som bilen vill och för ner hela handen bakom handtaget innan man drar i det så ska man inte tro att allt är förlåtet i första taget. Inte sällan får man gräva fram nyckeln och låsa upp med hjälp av den. Nu ska jag stilla er nyfikenhet om den där extra milen som hade varit användbar. På väg hem från Åre hade vi laddat fullt i Ytterån och tog sikte på Hudiksvall. Hela tiden koll på navigationen att räckvidden var ca 30 km längre än avståndet till mål. Konstant fart. När det är ca 100 km kvar börjar siffrorna plötsligt ändras. Med 50 km kvar är vi nere på 10 km längre räckvidd än avstånd och med 10 km kvar är räckvidden 0. Rätt kul känsla när man kryper fram i 70 km/h på motortrafikleden med tre inte helt imponerade passagerare i bilen. Fram kom vi dock och Audi tycker nog inte att det här är något konstigt. Det finns förmodligen ingen specifikation på hur räckviddsangivelsen ska ske som detta kan avvika från och så länge det inte avviker så är det inget att bry sig om. Men farthållaren då som jag nämnde i inledningen. Farthållare har väl funnits i över 20 år så det borde väl till och med Audi ha fått till vid det här laget? Kan tyckas, men om det regnar lite så funkar den inte. Jag har resonerat mig fram till två olika orsaker. Om man faktiskt har fått igång den så stänger den ofta av sig själv vid regn, där antar jag att det är för att systemet registrerar obetydliga planingstenderser och därmed stänger av farthållaren. Den andra orsaken, när man inte ens kan starta den, är om det som heter pre sense front inte funkar. Jag gissar att det då är den adaptiva delen i farthållaren som inte funkar och det går nog att slå om till bara farthållare. Men då är vi tillbaks till hur högst anmärkningsvärt det är att säkerhetssystemen helt enkelt inte levererar. Vi pratar inte hundraårsregn utan vanligt regn när vindrutetorkarna inte ens går konstant. Pre sense front förstår man av namnet vad det är tänkt att göra. Det känns som en ganska väsentlig del i den moderna säkerheten att undvika frontalkollisioner eller att köra in i någon. Även om det regnar lite. I ett läge hade det dock varit önskvärt om farthållaren stängdes av, nämligen om man bromsar med vänster paddel. Det sitter alltså två paddlar, en till vänster om ratten och en till höger. Vänster paddel ökar broms/regenerering och höger paddel minskar densamma. Vi som har kört elbil vet att man använder paddlarna en hel del och då hade det fallit sig naturligt att programmera så att en bromsning med paddeln stänger av farthållaren precis som vanliga bromsen gör. Det hade nog Audi också kommit fram till om de hade provkört bilen. (Fortsätter i del 4) [/QUOTE]
Förhandsvisning
Namn
Verifiering
Skriv namnet på högtiden vi firar vid sommarsolståndet i boxen nedanför. Ledtråd: man brukar dansa runt en stång.
Skicka svar
Hem
Forum
Elbilar
Audi
Ett år med e-tron (del 1)
Topp